De auto met een verbrandingsmotor raakt uit de gratie en zal op termijn uit het straatbeeld verdwijnen. Volgens econoom Max Erich van ING gaat de ontwikkeling van de batterijen die in de auto’s worden gebruikt nu heel snel. De prijs van de batterijen neemt snel af en de actieradius van de auto neemt toe. Volgens Erich wordt het voor een consument echt een interessante optie om voor een elektrische auto te kiezen wanneer de actieradius van de auto ongeveer 400 a 500 kilometer is. Batterijen die dat aankunnen, laten niet lang meer op zich wachten, is de verwachting van de onderzoekers.
LEES OOK: Elektrische rijden wint terrein in bedrijfsleven
Kosten per kilometer
Momenteel liggen de gemiddelde kosten van de aanschaf van en elektrische auto nog boven die van een auto met verbrandingsmotor, maar over zeven jaar zal de prijs per gereden kilometer bij een elektrische auto lager liggen dan die van een auto op benzine of diesel. De prijs per kilometer wordt belangrijker omdat er ook in Nederland meer personen een auto zullen gaan leasen in plaatst van kopen.
LEES OOK: Prijsdoorbraak voor accu’s elektrische auto’s
Tesla en Volvo
Onlangs heeft Tesla het nieuwe model 3 in productie genomen. Deze auto valt met een prijs tussen de 30.000 en 35.000 euro in het lagere segment. Ook Volvo wil vanaf 2019 alle auto’s uitvoeren met een elektrische motor.