Het overgrote deel van de chauffeurs volgt een routinematig patroon bij het elektrisch laden, zowel in de stad als op het platteland. Ze kiezen voor gemak en gewoonte en letten minder op de resterende actieradius op de boordcomputer. Dat blijkt uit het onderzoek dat het ministerie van Economische Zaken liet uitvoeren naar de laadgegevens van elektrisch rijden. De resultaten geven onder meer inzicht in het gebruik van de (semi)publieke laadinfrastructuur.
Het laadgedrag kent een duidelijke piek in de ochtend- en middaguren. Kenmerkend is dat de meerderheid van de rijders (92%) de auto niet ontkoppelt of verplaatst als de accu vol is. Daardoor blijven de laadpunten drie keer langer bezet dan voor het opladen nodig is.
Aantal laadpunten per gebruiker
Veel elektrische rijders laden op bij punten die ze al kennen. Van de onderzochte groep gebruikt 46 procent één laadpunt, met een sterke voorkeur voor het gebruik van een punt bij huis. Twintig procent gebruikt twee verschillende laadlocaties, waarbij de gebruiker in veel gevallen de auto naast thuis ook op het werk aansluit. Een groep van 4 procent laadt op bij tien of meer verschillende punten.
Aanbevelingen
In het rapport staan enkele aanbevelingen om de laadinfrastructuur beter te benutten in de toekomst. De tips zijn:
- Elektrisch rijders voorlichten en stimuleren de auto te ontkoppelen bij een volle accu als ze bij een openbaar toegankelijk punt laden;
- Toepassen van een laadparkeerbeleid voor elektrische chauffeurs en slimme laadtechnologie bij (semi) publieke laadpunten;
- Semipublieke laadpunten ’s nachts openstellen.
Mitsubishi Outlander meest voorkomend
Tijdens het onderzoek zijn ook de autotypes bij de laadpunten geregistreerd, zowel de hybride auto’s als de volledig elektrische auto’s. De meest voorkomende auto bij de elektrische oplaadpunten bleek de Mitsubishi Outlander (12.319 auto’s). Op de tweede plaats komt de Volvo V60 (8.231) en op de derde de Opel Ampera (4.942).