Eerste kabelleverancier met elektrisch zwaar transport

Casper op 15 november 2022 | 3 minuten leestijd
Het wegtransport van Prysmian Netherlands moet in 2050 volledig emissievrij zijn. Om dat te bereiken, is zij een pilot gestart met elektrisch zwaar transport voor tonnages van 20 tot 25 ton. De resultaten van de pilot, waarmee de Nederlandse vestiging wereldwijd voorop loopt, zijn zeer hoopgevend voor de organisatie én de hele bouwsector. De kooldioxide-uitstoot die Prysmian Group met de logistieke verduurzaming bespaart, zal geleidelijk oplopen tot 900.000 kilo well-to-wheel per jaar.

Nul emissie in 2050 is een grote ambitie. Niet alleen doordat Prysmian Group in een sector met een hoge CO2-uitstoot opereert (de bouw), maar ook vanwege haar eigen CO2-uitstoot. Op jaarbasis vervoeren logistieke dienstverleners voor Prysmian Netherlands circa 65.000 ton goederen naar klanten, bouwprojecten en distributiecentra. Dit transport vindt geheel plaats met dieseltrucks en gaat gepaard met een kooldioxide-uitstoot van 900.000 kilo well-to-wheel. Die milieu-impact tot nul reduceren, is even ambitieus als haalbaar, zo blijkt uit een lopende pilot.

Wereldprimeur

Afgelopen zomer vond het eerste elektrische bouwtransport van Prysmian Group plaats. Breytner B.V. vervoerde acht volle kabelhaspels van de kabelfabriek in Delft naar de locatie van netbeheerder Stedin in Rotterdam. De proeflevering met de vrachtwagencombi was de zichtbare aftrap van een driejarige pilot (2022-2024) met emissievrij zwaar transport. Een unieke operatie voor Prysmian Group én de sector. “Wij zijn, voor zover ik weet, de eerste kabelleverancier met elektrische aandrijving voor zwaar transport”, zegt Dennis Schuten, supply chain director van Prysmian Netherlands.

Hoopgevend

De pilot stemt Schuten erg hoopvol. “Er blijkt veel meer met elektrisch zwaar transport mogelijk dan we aanvankelijk dachten. Operationeel zijn de logistieke processen voor ons identiek. We kunnen het dus eenvoudig voor meer klanten in de nutssector en in andere marktsegmenten inzetten.” Hij is zich bewust van de ketenverantwoordelijkheid in de bouwlogistiek: “Om grote stappen te zetten, willen we samenwerken met andere ketenpartners. We zijn momenteel in gesprek met diverse klanten en leveranciers om de transitie verder voort te zetten. Hiermee hopen we op zeer korte termijn een aantal toonaangevende projecten aan onze pilot toe te voegen.” Naast navolging in de Nederlandse markt hoopt hij ook de hele Prysmian Group-organisatie mee te krijgen.

Belangrijke voorloper

De motivatie om emissievrij transport te realiseren, is volgens Schuten tweeledig. “Ten eerste willen we als Prysmian Group onze carbon footprint reduceren en het SBTi-doel van nul uitstoot in 2050 halen. Daarin willen we bovendien een voorloper zijn, zowel qua implementatie als prestaties.” De pilot is onderdeel van een corporate strategie waarmee Prysmian Group haar uitstoot in de hele waardeketen wil verminderen, dus zowel in producten en productieprocessen als transport. Daarvoor ondersteunt zij de klimaatwetenschappelijk onderbouwde doelstellingen van het Science Based Targets initiatief (SBTi). Binnenkort publiceert Prysmian Netherlands een duurzaamheidsstrategie voor outbound logistiek waarin de resultaten van de pilot zijn verwerkt.