Een goede vakman heeft altijd een ‘elevator pitch’ paraat

Erik op 25 februari 2015 | 3 minuten leestijd
Kan de klant in een bos de juiste boom nog zien? Dat is wel waar het op neer komt als de consument een goede vakman zoekt. Wie moeten ze hebben voor welke klus en waarom juist díe vakman, of dát bedrijf?

Om een klant te helpen bij het maken van de juiste keuze – of beter gezegd: te laten kiezen voor u – is het zaak dat de markt weet hoe goed u als vakman bent. Natuurlijk hebben we het hier niet over een uitgebreide presentatie, maar over een kort en krachtig statement.

Hiervoor is de ‘elevator pitch’ het aangewezen middel. Vrij vertaald is een elevator pitch ‘een verkooppraatje in de lift’. Dit houdt in dat u in die korte tijd vertelt wie u bent, wat u doet en waar u goed in bent. Een ritje in de lift is maar kort, en dus een elevator pitch ook: u heeft slechts 1 minuut de tijd. Natuurlijk is het belangrijk dat deze korte introductie van uzelf en uw bedrijf enthousiast en overtuigend is. Als u zelf niet enthousiast bent en niet overtuigd lijkt, waarom zou een ander dan enthousiast en overtuigd raken van u, uw kwaliteit als vakman en uw bedrijf?

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u altijd en overal de elevator pitch ‘op zak’ hebt. Dit maakt dat u kansen kunt grijpen! Niet alleen wanneer een potentiële klant belt, maar ook op een beurs, een netwerkbijeenkomst of zelfs op een feestje of toernooi van de sportclub. Potentiële klanten kunnen overal opduiken. Stel dat u op een feestje iemand spreekt die vraagt wat u doet en u zegt: ‘Eh, ik zit in de techniek….’ Het gebrek aan duidelijkheid en overtuigingskracht maakt u niet echt interessant. Grote kans dus dat een potentiële klus zo aan uw neus voorbij gaat.

Het maken van een goede elevator pitch vergt nogal wat denkwerk. Ga er eens goed voor zitten en schrijf op wie u bent, wat u doet en waar u heel goed in bent. Niet alleen het goed formuleren van een pitch kan lastig zijn; juist ook het nadenken over uzelf, het bedrijf en uw vakbekwaamheid is belangrijk. Maak ook duidelijk of u een specialisme hebt of juist van vele markten thuis bent en geef aan wat het voordeel voor een klant is om juist u een opdracht te geven.

Als het goed op papier staat, is het vervolgens zaak om uw elevator pitch te kunnen dromen.

Zodra het van pas komt, moet u het overtuigend en enthousiast kunnen brengen. Met een goede elevator pitch op zak staat u nooit met uw mond vol tanden, maar kunt u elke (onverwachte) kans grijpen door te vertellen waar u goed in bent!

Gerelateerde artikelen