Een drone kopen, oplaten voor een proefvlucht (en de wet overtreden)!

Drones zijn tegenwoordig letterlijk overal te koop. Speelgoedwinkels, modelbouwwinkels en zelfs de gemiddelde supermarkt biedt met regelmaat een drone aan voor een paar tientjes. In veel gevallen zijn deze drones ook nog eens uitgerust met HD camera’s.

De keuze is snel gemaakt: we nemen hem mee naar huis en laten hem meteen even op in de achtertuin, voor een proefvlucht en een mooie foto van het huis. Dat we hiermee te pas en te onpas de wet overtreden, wordt echter nog wel eens vergeten.

We kennen in Nederland wet- & regelgeving voor het gebruik van drones. De wet maakt hierin onderscheidt tussen hobbymatig gebruik en gebruik met baat (commercieel gebruik). Voor beide groepen bestaat er wet- & regelgeving, dat nageleefd dient te worden.

Hobbymatig gebruik

Bij hobbymatig gebruik dient men zich aan de volgende regels te houden:

  • Niet hoger dan 120 meter vliegen;
  • Gedurende de hele vlucht je drone in het zicht houden;
  • Alleen overdag vliegen en met goed zicht op de omgeving;
  • Dieren en andere mensen vermijden;
  • Niet boven steden, dorpen, spoorlijnen, wegen en havens vliegen;
  • Niet opstijgen in de buurt van vliegvelden;
  • Niet verder dan 500 meter van je vandaan vliegen.

Commercieel gebruik

De wet- en regelgeving omtrent commercieel gebruik vergt wat uitleg. Commercieel gebruik van een drone valt in Nederland namelijk onder de Luchtvaartwet. Hoe gek het ook klinkt, als u commercieel gaat vliegen, start u een luchtvaartbedrijf. U heeft dan een vloot met één of meerdere kisten, één of meerdere piloten, een veiligheidsmanager, et cetera.

Kortom, het is heel iets anders dan modelvliegen! Het commercieel vliegen kent dan ook een compleet andere benadering. We moeten de modelbouwgedachte hierin volledig los laten en ‘begrijpen’ dat we in de wereld van de Aviation Industry terecht komen. Uw bedrijf en de piloot dienen dan ook geautoriseerd te worden door de Nederlandse Luchtvaartautoriteit. Tot op heden is dit binnen Nederland gelieerd aan commercieel gebruik. Wij kennen op dit moment dus nog geen gewichtsklasse en vrijstelling hierin.

De regels zijn vergelijkbaar met die van hobbymatig gebruik, maar gelden een paar aanpassingen:

Versoepeling

Het commercieel gebruik van een drone vergt dus behoorlijk wat geregel. Maar hoe zit dat nu, hoor ik u denken. Laatst riep die Stellaard nog dat we over 5 jaar allemaal een drone hebben in onze toolbox!? Correct! Die stelling staat nog steeds. Door de enorme groei van het aantal verkochte drones, wordt er binnen Europa namelijk al gesproken over een Europees beleid, die het een en ander moet versoepelen.

De EASA (Europesche Luchtvaart Autoriteit) heeft aangegeven een algemeen beleid te ontwikkelen voor drone-gebruik binnen Europa. EASA spreekt in haar voorstel over gewichtsklasses die worden vrijgesteld van ontheffing. Naar verwachting zal dit tussen 2017 en 2018 ingevoerd gaan worden, waarna het ‘eenvoudiger’ wordt om een drone, zonder ontheffing, commercieel in te zetten. Zo hebben we over 5 jaar toch allemaal een drone, want de voordelen zijn enorm!

Voor iedereen die nu al wil beginnen, heb ik een boekje gemaakt waarin alles omschreven staat. Klik hier om het boekje te lezen. Veel leesplezier en vlieg veilig!

Lees ook de vorige columns van Norbert Stellaard:

‘Binnen 5 jaar heeft elke e-installateur een drone’

Thermografisch onderzoek en drones

Gerelateerde artikelen