Domotica: gemak en veiligheid samen voorop!

Erik op 13 juni 2017 | 4 minuten leestijd
Het hoofddoel van domotica is gebruiksgemak. Het is ontwikkeld om het ons mensen gemakkelijk te maken. Over de vraag of het allemaal wel veilig is, wordt nogal eens gemakkelijk gedaan. ‘Als het maar werkt’, klinkt het vaak. Dat kan onverstandig zijn.

Domotica is voor veel mensen een uitkomst. Er zijn tal van toepassingen die mensen ondersteunen zodat ze langer zelfstandig kunnen wonen. Het biedt gemak voor particulieren maar ook voor bewoners en personeel in woonzorgcomplexen en verpleeghuizen. Domotica is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze omgeving. Het gemak mag dan misschien voorop staan, veiligheid hoort daar onlosmakelijk bij.

Want veel domotica-onderdelen draaien voor een groot deel via internet. Mensen zijn zich er meestal wel van bewust dat ze zelf online zijn als ze via een laptop, smartphone of pc over het internet surfen. Maar een deel van de componenten die samen een domotica-systeem vormen, doet dat ook! 

Deurvergrendeling  

Voor zowel de eigenaren van het systeem als voor de installateur is lang niet altijd duidelijk om welke componenten het daarbij precies gaat. Via de productinformatie van het systeem is dat altijd te achterhalen. Ook leveranciers van systemen zijn goede bronnen.

Neem een automatische deurvergrendeling. Het is handig als een thuiswonende en alleenstaande patiënt niet naar de voordeur hoeft als de thuiszorg aanbelt. Maar is het systeem onvoldoende beveiligd, dan heeft een inbreker niet lang nodig om binnen te komen. Beveiligingscamera’s zijn ook een goed voorbeeld. Een niet of slecht beveiligde camera is gemakkelijk te hacken en uit te schakelen. Ook van andere apparaten kan de bediening worden onbedoeld overgenomen, met alle gevolgen van dien. Dat geldt voor verlichting, verwarming, ventilatie en noem maar op. Het is dus belangrijk dat de beveiliging absoluut waterdicht is! 

Wachtenwoorden en updates

De taak van de installateur is om de klant te adviseren. Daarbij hoort dat hij de klant informeert over veiligheid. Dat betreft bijvoorbeeld het gebruik van een wachtwoord. Veel mensen gebruiken voor al hun internetsites hetzelfde wachtwoord. Het komt ook vaak voor dat de wifi-key van de router op een papiertje op het prikbord hangt. Daar is met een mobiele telefoon snel een foto van te maken, waardoor een kwaadwillende echt schade kan aanrichten. Dit zijn dingen waarvoor de klant zelf verantwoordelijk is.

Voor domotica-systemen verschijnen regelmatig updates. Soms krijgt de gebruiker die automatisch van de leverancier en hoeft hij er zelf niets aan te doen. Maar er zijn ook systemen waarbij de installateur de updates moet installeren. Het is verstandig om als installateur je eigen laptop mee te nemen voor deze klus. Je gebruikt immers je eigen wachtwoord: log je in op de laptop van je klant, dan zijn je gegevens gemakkelijk te achterhalen.

Bewustwording 

Op veel scholen en opleidingen is tegenwoordig aandacht voor internet en veiligheid. Voor jonge installateurs is het dus vanzelfsprekend, ze zijn ermee opgegroeid. Het is zaak dat ook de oudere generatie installateurs zich bewust wordt van het belang van veiligheid. Hanteer bij het aanleggen van domotica een vast protocol, dan weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet! 

Vijf tips: 

  1. Kennis is cruciaal! Zorg dat je op de hoogte bent: lees de productinformatie en steek zonodig je licht op bij leveranciers. 
  2. Gebruik zelf unieke wachtwoorden en overtuig je klanten ervan dat ook te doen. Geef je password nooit prijs, ook niet ‘voor even’, of ‘voor deze keer’ … 
  3. Ga je updates installeren en installaties configureren, doe dat dan via je eigen laptop. 
  4. Gebruik systemen en systeemonderdelen en randapparaten (maar ook kabels etc.) van dezelfde (betrouwbare) merken, dan weet je zeker dat ze compatible zijn. 
  5. Weet je zelf niet hoe het zit of hoe het moet met de beveiliging van een domotica-systeem, haal er dan een IT’er bij. 

Gerelateerde artikelen