De bedrijven willen de uitrol van de emissieloze hydrozine aggregaten versnellen. Hamer heeft recent, te midden van de coronacrisis, in DENS geïnvesteerd om de eerste machines te laten draaien. De innovatieve technische kennis van DENS, in combinatie met de jarenlange ervaring van Hamer in techniek, service en onderhoud, moet gaan garanderen het aggregaat efficiënt en op een onderhoudsvriendelijke manier kan worden ingezet. De oprichters van DENS, Max Aerts en Tijn Swinkels hebben de techniek in 2015 uit het lab gehaald en doorontwikkeld tot een marktklaar product. ‘Het product is nu klaar om de markt op te gaan, en nu willen we gaan versnellen.’
Aggregaten zijn de laagdrempeligste toepassing waarmee Dens furore denkt te kunnen maken. Het aggregaat bestaat uit een batterij, die stroom levert aan allerhande elektrisch bouwmateriaal. Als de batterij leeg is, slaat het hydrozinesysteem aan: mierenzuur wordt omgevormd tot waterstof dat een brandstofcel ingaat en elektriciteit maakt.
Kunststof opslagtank
In tegenstelling tot waterstof kan je deze brandstof in een simpele kunststof opslagtank stoppen. Waterstof moet onder druk worden bewaard en dat vraagt om een compressor en speciale, duurdere opslagtanks. Hydrozine is dan een aantrekkelijk alternatief. In hydrozine zit waterstof op een veilige en niet brandbare manier ‘gevangen’. In het aggregaat wordt uit de hydrozine à la minute weer waterstof opgewekt en direct in een brandstofcel omgezet naar schone elektrische energie. Aerts ‘Door deze slimme en veilige manier van waterstofopslag en transport, halen we de drempels van waterstof onder druk weg en bieden we een gebruiksvriendelijkheid die gelijk is aan die van een conventioneel aggregaat.’
In plaats van diesel
Waar op dit moment diesel nog de leidende brandstof is voor de aggregatenmarkt, is in de komende jaren een shift te verwachten naar schonere oplossingen. Door de klimaatdoelstellingen is er een stijgende behoefte aan emissieloze alternatieven. Het hydrozine aggregaat is in staat die energie emissieloos te leveren. Een hydrozine-aggregaat kost ongeveer evenveel als een dieselaggregaat. ‘Een netaansluiting is de goedkoopste optie. Maar die heb je op een bouwplaats vaak niet, en dan is dit een aantrekkelijke, milieuvriendelijke optie’, denkt Aerts. Hoe milieuvriendelijk het mierenzuur precies is, hangt af van hoe je het maakt. Nu gebruikt Dens groengas, gemaakt van biomassa. ‘Daarbij willen we wel zorgen dat dat milieuvriendelijke biomassa is, bijvoorbeeld uit rioolslib. De productie van hydrozine is wel minder efficiënt dan die van waterstof. Maar in elke stap ná de productie is het goedkoper en beter, omdat je het simpel kan vervoeren en opslaan.’