“Emmers vol gadgets of een bekende Nederlander op de stand. Dat hebben we natuurlijk allemaal al eens gezien”, zegt Gerrit Roos van Amwittools. Vandaar dat Roos het tijdens VSK 2020 anders aanpakt. En wel met het ‘Tools & Try’-spel. Roos: “Dat is een competitie die uit vier onderdelen bestaat. Deels voor de fun, maar ook serieus, met vragen over warmtepompen en zonnepanelen. Spelenderwijs behandelen we onderwerpen als de energietransitie, veiligheid en ergonomie. Deelnemers kunnen er leuke prijzen mee winnen, maar tegelijkertijd merken we dat we door het spelelement beter en sneller met bezoekers in contact komen. Ze moeten echt nadenken wat ze doen en daardoor blijft informatie langer en beter hangen.” Amwittools, leverancier van gereedschap en meetapparatuur, organiseert het spel al langer op beurzen en met resultaat. “Je maakt bezoekers op een speelse manier bewust van bepaalde zaken. En door het competitie-element moedigen collega’s elkaar aan. Het levert mooie gesprekken op.”
Klimwand
Ook Burgerhout, specialist in rookafvoer en luchtdistributie, heeft geen standaard stand op VSK maar tuigde in de afgelopen dagen een heuse klimwand op. En naast dat zo’n gevaarte nogal opvalt en veel sportievelingen naar de stand lokt zit er ook een boodschap achter. Met de Easy Safe is Burgerhout namelijk genomineerd voor een VSK Award. En er blijkt een relatie te zijn tussen de concentrische push-fit, volledig kunststof, rookgasafvoer en veilig klimmen. Want de extra trekvaste verbinding, die wordt gerealiseerd door 35 haakjes op een stalen tandring die zich met een push-fit systeem vastklemmen op de kunststof luchttoevoerbuis van het volgende element, zit behoorlijk vast.
Water
Het Belgische Best Water Technology (BWT) laat op VSK zien dat er meer is dan allerlei zuiveringstechnieken voor water. Want op water kun je immers ook een auto laten rijden. “We willen er op een ludieke manier mee laten zien wat we in het dagelijks leven allemaal doen met water”, zegt Shelly Storm van BWT. “De innovatiecentra van BWT zijn namelijk pioniers op het gebied van technologie. En met water is dus heel veel mogelijk.”
Ook Alklima begrijpt dat beursbezoekers soms even moeten ontspannen. “Onze feestavond was altijd al beroemd”, zegt marketing manager Erwin Bonis. “En ook dit jaar wordt het een flink feest. We hebben de Crazy Piano’s en Tino Martin weten te strikken dus de voetjes gaan zeker weten van de vloer.”