De 4 belangrijkste pijlers voor een goede samenwerking

Erik op 23 juli 2015 | 2 minuten leestijd
Bedrijven leveren steeds nieuwe producten, de technische mogelijkheden worden steeds groter en consumenten worden kritischer en willen steeds meer. De wereld verandert voortdurend en bedrijven moeten daarin meegaan. Om deze veranderingen door te voeren, wordt vaak voor een project gekozen.

Om een project succesvol te laten verlopen is een goede samenwerking tussen beide partijen vereist. Het is dan ook belangrijk om uit te lichten welke factoren bijdragen aan een goede samenwerking.

Respect

Respect is zeer belangrijk. Als men het gevoel heeft dat er geen respect is, wankelt het vertrouwen. Wellicht krijgt de andere partij het gevoel dat anderen verantwoordelijkheden ontlopen of hen verantwoordelijkheden toedichten die niet bij hun horen en voelen ze zich niet gerespecteerd. Wanneer er respect is, is er ook vertrouwen. 

Communicatie

Effectieve communicatie is een basisvoorwaarde voor een professionele samenwerking. Goed communiceren klinkt eenvoudig, maar het is lastiger dan je denkt. Niet goed verlopende communicatie leidt tot verspilling van tijd, materiaal, motivatie en verlies van kwaliteit. Om goed te communiceren moet je kunnen luisteren naar de ander en informatie duidelijk kunnen overdragen aan de ander.

Taak- en rolverdeling

Wanneer men een duidelijke taakverdeling heeft, zorgt dit voor orde. Men moet weten wat hij dagelijks kan doen en hoeveel tijd elke taak in beslag zal nemen. Ook moet de rolverdeling duidelijk zijn. De projectmanager hoort de leiding te nemen en taken te delegeren onder zijn leden. De projectleden moeten hem kunnen ondersteunen waar nodig. 

Gezamenlijke doelstelling

De belangrijkste factor voor een goede samenwerking is dat het voor iedereen duidelijk is wat het doel is van het project. Wanneer dat duidelijk is, heeft iedereen een resultaat waar hij of zij naartoe kan streven.

Gerelateerde artikelen