‘Consumenten niet goed op de hoogte van opbrengst zonnepanelen’

Erik op 22 april 2015 | 2 minuten leestijd
Particulieren met zonnepanelen op het dak zijn niet goed geïnformeerd over de opbrengst van hun panelen. Vaak weten ze niet hoe zij opgewekte stroom kunnen terugleveren aan het net en welke vergoeding hier tegenover staat. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wijst met de beschuldigende vinger naar de energieleveranciers: zij verstrekken te weinig informatie. Maar zou niet ook de installateur meer advies kunnen geven?

Consumenten die elektriciteit opwekken met zonnepanelen mogen de energie die ze zelf niet gebruiken en dus ‘over’ hebben terugleveren aan het net. Als dank voor dit salderen, moet het energiebedrijf de particulieren een redelijke terugleververgoeding betalen. Maar over wat nu eigenlijk een redelijke vergoeding is en hoe het salderen in zijn werk gaat, bestaat nogal wat onduidelijkheid. Veel particulieren weten dan ook niet precies waar ze recht op hebben.

Volledige informatie verplicht

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat veel leveranciers niet of zeer beperkt informatie geven aan zonnepaneelbezitters over de opbrengst van hun panelen, terwijl zij verplicht zijn hen volledig te informeren over saldering en teruglevering. Daarnaast bestaan er ook grote verschillen; zo zijn er leveranciers die vanwege hun duurzame imago een veel hogere vergoeding bieden.

“Aanbieders moeten consumenten volledig en juist informeren, zodat zij aanbiedingen kunnen vergelijken en nota’s kunnen controleren”, zegt Anita Vegter, bestuurslid van ACM. “Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken, gaat daar concurrentiedruk van uit. Dat is goed voor de prijs, kwaliteit én innovatie.” ACM heeft de leveranciers inmiddels op de vingers getikt. Als er geen verbetering komt, volgen er maatregelen.

De rol van installateurs

Elektromonteurs zijn verantwoordelijk voor de installatie van zonnepanelen. Zodra dit klusje geklaard is, vertrekken ze gauw weer richting de volgende klus. Tijd is immers geld. Toch zouden ook de installateurs consumenten kunnen wijzen op de voordelen en voorwaarden van salderen en teruglevering. Dit zorgt niet alleen voor een tevreden klant, maar ook voor meer werk én geld.

Gerelateerde artikelen