Consument heeft meer hulp nodig bij keuze zonnepanelen

Erik op 9 augustus 2016 | 3 minuten leestijd
Zonnepanelen zijn hot. Steeds meer Nederlanders maken de overweging om de panelen op het dak te leggen. De overheid, achtervolgd door het klimaatakkoord, moet ingrijpen en doet dat met subsidie. Volgens zonne-energie consultancy Fritts is alleen geld niet voldoende voor een transitie naar groene energie.

Veel Nederlanders zien de financiële voordelen in van zonnepanelen. Dit is volgens het onderzoek dat Fritts hield de belangrijkste reden om de panelen aan te schaffen. Maar liefst 78% gaf deze reden op als meest invloedrijke reden. Het bijdragen aan een beter milieu komt op de tweede plaats.

Populair

Ondanks dat zonnepanelen populair zijn en veel Nederlanders nadenken over het aanschaffen van de panelen, gebeurt dat niet altijd. “Dit is schadelijk want als Nederland de Parijse klimaatdoelen wil halen, moet de transitie zo snel mogelijk in gang worden gezet – ook voor particulieren”, legt Fritts verder uit. Waarom gaan veel Nederlanders uiteindelijk niet over op de aanschaf van de panelen? De voornaamste reden die hier voor gegeven wordt door consumenten, is dat het maken van de juiste keuze erg moeilijk is. “De voornaamste reden die hier voor gegeven wordt door consumenten, is dat het maken van de juiste keuze erg moeilijk is. Ruim vier op de tien mensen die van plan zijn zonnepanelen aan te schaffen vinden het moeilijk een beslissing te maken welke panelen of welk systeem zij moeten kiezen.

LEES OOK: Deze zonnepanelen zijn nauwelijks zichtbaar op je dak

Lastige keuze

Een inschatting maken voor een dergelijk systeem is op basis van prijs‐kwaliteitverhouding erg ingewikkeld. Dat komt doordat hier veel technische voorkennis voor nodig is,” zegt Lex Schiebaan van Fritts uit. “Consumenten onderschatten de hoeveelheid componenten waar ze rekening mee moeten houden tijdens het aanschaffen van een zoninstallatie. Ze vergelijken meestal alleen de producten en nemen niet het totaalplaatje mee. Driekwart zoekt alles zelf uit en maakt hierbij veelvuldig gebruik van informatie op het internet. Online vinden zij het product dat ze nodig denken te hebben. Hier vragen zij gemiddeld vier offertes voor aan bij installateurs die dit product leveren. Vervolgens lijken deze offertes vaak geenszins op elkaar. Het gaat namelijk over meer dan de producten alleen. Hierdoor kan er onzekerheid onder consumenten ontstaan.” De informatie op het internet kan daardoor misleidend zijn. “Het is daarom niet gek dat het veertig keer langer duurt dan nodig is om tot een aanbieding te komen die aansluit bij de wensen van de klant.” Twee derde van de ondervraagden is zelfs al langer dan een jaar bezig met uitzoeken, wijst het onderzoek uit.

Voorkom elektrische problemen zonnepanelen in de ontwerpfase

Oplossing

Volgens Fritts kan dit anders: “Het kan sneller, leuker en makkelijker door met een stappenplan te werken.” Een verkorting van dit proces moet het percentage met Nederlanders met zonnepanelen op het dak laten stijgen. Alleen financiering werkt volgens het bedrijf niet. “Het Rijk kan dan wel financieringsregelingen vrijmaken, maar zolang het aankoopproces té ingewikkeld blijft, zal hier minimaal gebruik van worden gemaakt.”

Gerelateerde artikelen