Nog niet zo veel jaren geleden leek het luisteren naar muziek van een CD of het lezen van een goed boek, dat je gekocht had in de boekenwinkel, heel gewoon en niet weg te denken uit ons leven. Maar toen kwam het internet goed op gang. We kopen onze boeken massaal op sites als Bol.com en worden die handig thuisbezorgd. Het gevolg is dat de boekwinkels massaal failliet gaan. Onze Cd’s? De meeste muziek downloaden we en spelen we af via Ipod of smartphone. Of we luisteren ze via diensten als Spotify, waar en wanneer we maar willen. Gevolg hiervan is dat grote, vroeger succesvolle, bedrijven als Free Record Shop hun winkels moeten sluiten. Een aantal bedrijven is natuurlijk ingespeeld op deze veranderingen. Bol.com verkoopt allang niet meer alleen boeken. Het probleem is namelijk dat de markt alweer een stap verder is: boeken zijn nu steeds meer digitaal te lezen en worden dus ook gedownload.
Maar zoals ik al zei, er zijn ook in onze branche voorbeelden te noemen dat hetzelfde gebeurt. Al jarenlang wordt er vanuit fabrikanten en installateurs veel geïnvesteerd om domotica onder de aandacht te brengen van de consument. Prachtige installaties voor centrale bediening van licht, klimaat en beveiliging. De cijfers laten echter zien dat het nog erg moeilijk is om huizenbezitters te interesseren om vele duizenden euro’s te investeren voor gebruiksgemak en energiebesparing. Intussen ontstaan er alternatieven. Elektronica- en softwareleveranciers komen met kant-en-klare accessoires als thermostaten, rookmelders, beveiligingscamera’s, bewegingsmelders en LED-verlichtingsbronnen die je via een smartphone app kunt besturen. Deze nieuwe producten worden door middel van reclame op TV rechtstreeks bij de consument bekendgemaakt. Vervolgens kan de consument het artikel rechtstreeks bij de aanbieder bestellen, zonder tussenkomst van bijvoorbeeld een groothandel of installateur. Eenvoudige domotica die zelf te installeren is voor een lage instapprijs. Is dit een nieuwe doorbraak in domotica die zomaar langs u heen gaat? Worden we als branche buitenspel gezet na jarenlang investeren?
In de autobranche wordt er al jaren een muntje opgeworpen als het gaat om elektrisch rijden. Moet er geïnvesteerd worden in een nieuw, intelligent stroomnetwerk om al deze auto’s van stroom te voorzien?
Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, ziet elektrisch rijden slechts als tussensprong op weg naar rijden op waterstof. Dat bekent dat de elektrische autoladers weer zouden verdwijnen en benzine stations waterstof gaan leveren. Maar hebben zij gelijk? Het kan namelijk ook de andere kant op. De rendementen van zonnepanelen gaan exponentieel omhoog en de kosten gaan omlaag. Hierdoor wordt de terugverdientijd verkort en zal bijna iedereen zonnepanelen gaan toepassen. Energie wordt bijna gratis en groen. Tegelijk werkt men aan vloeistofvrije accu’s van grafeen, een ultradun koolstofmateriaal. Hierdoor zouden autoaccu’s met snelladers in 16 seconden (!) opgeladen kunnen worden. Waterstof of grafeen? Kop of munt? Zelfs ’s werelds grootste ondernemingen zoals Toyota hebben er moeite mee.
Maar wat kunnen wij er dan aan doen om de toekomst van ons bedrijf en de branche zeker te stellen? Eén ding is zeker: we gaan niet afwachten tot de wereld ons voorbij loopt. Zorg dat uw blik op de toekomst zo breed mogelijk is en dat u op alle scenario’s bent voorbereid. Zo bent u klaar om in actie te komen en grijpt u als eerste de kansen.