De nieuwe Boekelosebrug over het Twentekanaal is onderdeel van de Laan Hart van Zuid, de verbinding tussen het centrum van Hengelo en de A35. Met de brug krijgt Hengelo een nieuwe entree die de verbindende schakel is tussen de stad en de industrie aan het Twentekanaal. Het ontwerp is afkomstig van architectenbureau Ney en Partners uit Brussel en Dura Vermeer. Met deze architect heeft Dura Vermeer ook de Promenadebrug bij Nijmegen gebouwd.
Hoewel de toepassing van de pv in het asfalt het meest opzien baart, zijn er meerdere aspecten die bij deze brug een bijdrage leveren aan de duurzaamheid. Het architectenbureau is erin geslaagd een slanke uitvoering te combineren met een grote belastbaarheid. De slanke uitvoering zorgt ervoor dat materiaal bespaard wordt. Dat betekent minder grondstoffen, minder energie bij productie en minder transport. Daarnaast worden andere duurzame innovaties doorgevoerd zoals de duurzame poedercoating die op de leuning van de brug wordt toegepast.
Franse tolweg
Maar het zijn vooral de pv-panelen in het brugdek die de meeste aandacht trekken. Het Franse bedrijf Colas produceert de speciale Wattway-zonnepanelen. De producent beproeft de panelen inmiddels al weer enkele jaren op de snelweg A 63 in Zuidwest-Frankrijk. Hier gaat het om een bescheiden proefvlak van 51 m2. Deze zonnepanelen leveren alle benodigde elektriciteit die nodig is voor het plaatselijke tolstation.
De brug in Hengelo wordt gerealiseerd door Dura Vermeer. Maar de echte primeur van pv in Nederlands asfalt had eerder BAM Infra al. Op een stukje provinciale weg bij Kockengen rijdt het verkeer sinds het najaar 2017 over een wegdek van zonnepanelen. De provincie Utrecht en bouwbedrijf BAM hebben er een rijstrook van 20 meter aangelegd om ervaring op te doen met deze relatief nieuwe techniek. Het gaat hier eveneens om dezelfde Franse technologie. De ‘zonnemat’, zoals BAM Infra het product aanduidt, heeft een beschermlaag die de zonnecellen bestand maakt tegen zwaar verkeer. BAM en de provincie gaan ook onderzoeken of door de mat minder onderhoud aan het asfalt nodig is en of het mogelijk is om met de opgewekte energie het wegdek te verwarmen.
Bij de start van de proef liet projectleider Ad van ’t Zelfde van BAM Infra destijds weten dat de polderweg ideaal is voor de proef omdat er weinig bomen staan en er veel zonbereik is. In het onderzoek worden onder meer de ervaringen van de weggebruikers rond veiligheid en stroefheid van het wegdeel opgenomen. Het proefproject gaat twee jaar duren.