Brug tussen techniek en commercie

Erik op 26 juli 2021 | 3 minuten leestijd
Laura Smits is afgestudeerd ingenieur. Na de havo, met een overwegend bèta pakket maar ook met een grote belangstelling voor commercie, besloot ze om technische bedrijfskunde te gaan studeren.

Na haar studie volgde Laura een traineeship bij Eneco. Via de middenspanningsinstallaties kwam ze er bij de retail terecht. ‘In die tijd heb ik me onder andere beziggehouden met de uitrol en toepassingsgebieden van de digitale ‘slimme’ meter’, vertelt ze. ‘Dat was ook de start van de slimme thermostaat Toon. Na wat omzwervingen kwam ik bij ABB terecht, eerst als product marketing specialist voor relais en terminal blocks en later voor de installatieproducten.’

E-mobility

Een aantal maanden geleden stapte Laura binnen het bedrijf over naar de bedrijfstak ABB E-mobility. ‘E-mobility is op dit moment een zeer actueel onderwerp. ABB is sinds tien jaar bezig met E-mobility en is een van de koplopers bij het ontwikkelen van zowel soft- als hardware op het gebied van ev laadstations. Ons nieuwe R&D-center is gesitueerd op de campus van de Technische Universiteit Delft. Het is een innovation lab waar zo’n 120 mensen werken.’
Over haar functie zegt Laura: ‘Ik werk samen met collega’s van verschillende afdelingen, heb extern contact met distributiepartners en met klanten. Dit maakt mijn functie heel divers en afwisselend, en het mooie is dat ik een brug kan slaan tussen techniek en commercie. Er is enorm veel interesse in E-mobility. We krijgen veel zakelijke aanvragen. Bedrijven zijn met ev bezig en hebben vragen: wat willen we uitstralen? welke wetgeving is er al of komt er aan? hoe zetten we de overstap naar ev in gang? en noem maar op. Ook bij het verduurzamen van een pand of distributiecenter komt E-mobility ter sprake. Het is natuurlijk praktisch om al rekening te houden met de toekomst.’

Extra push

Laura houdt erg van nieuwe technologische ontwikkelingen, vooral op gebied van duurzame innovaties ‘Juist als iets nieuw is, heeft het een extra push nodig om breder onder de aandacht te komen’, stelt ze. ‘E-mobility bestaat al een tijdje, maar het merendeel van de voertuigen op de Nederlandse wegen rijdt nog steeds op benzine. Ik zie het wel een beetje als mijn missie om daar verandering in te brengen.’

Diversiteit

En over een extra push gesproken: ABB (met ruim 100.000 werknemers in 100 landen) maakt zich hard voor een divers en inclusief personeelsbestand. In de ‘Global Diversity & Inclusion Strategy 2030’ maakte het bedrijf in september vorig jaar bekend dat ze het aantal vrouwelijke managers willen verdubbelen, van 12,5 naar 25%. In de Strategy 2030 staat letterlijk: “The target forms part of ABB’s broader ambition to foster inclusion and equality across all areas of diversity, including gender, abilities, generations, ethnicity, and LGBTQ+.”
Laura: ‘Ik vind het heel mooi dat ABB een breed diversiteitsbeleid voert, want het gaat niet alleen om vrouwen. Ik ben eigenlijk niet zo voor de ‘verbijzondering’ van verschillende doelgroepen. Er is in allerlei studies aangetoond dat diversiteit goed is, zowel voor de bedrijfscultuur als voor de resultaten en dat is waar uiteindelijk om gaat. En aangezien zo’n verandering niet vanzelf gaat, geeft een duidelijke target houvast.
Op naar die 25% dus!’

Gerelateerde artikelen