Bonarius onderhoudt en vervangt komende 18 jaar als enige alle 24.000 ketels van Rochdale

Erik op 20 januari 2016 | 3 minuten leestijd
​Installatiebedrijf Bonarius uit Zwanenburg heeft met woningcorporatie Rochdale een uniek contract voor het ketelonderhoud afgesloten. De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van maar liefst achttien jaar. Het installatiebedrijf bepaalt tijdens de looptijd zelf de momenten voor preventief onderhoud en wanneer tot vervanging van de ketel wordt overgegaan.

Het langjarige contract behelst het onderhoud van circa 24.000 individuele cv- en ww-toestellen, oftewel alle individuele ketels die in het woningenbestand van Rochdale zijn geïnstalleerd.

De overeenkomst tussen Bonarius en Rochdale is het eerste in Nederland met een dergelijke omvang, opzet en looptijd. Waar woningbouwverenigingen vrijwel altijd onderhoudscontracten afsluiten voor de duur van maximaal twee jaar, durft Rochdale de ongekend lange contractperiode van achttien jaar aan te gaan. Uitgaande van een gemiddelde levensduur van een hr-toestel van vijftien jaar zullen gedurende de looptijd alle ketels en rookgasafvoeren op zijn minst één keer vervangen worden. Bonarius is nu de enige partij die Rochdale inhuurt voor het onderhoud van de individuele toestellen.

Markering nieuwe fase

“Het contract markeert de veranderde fase waarin de corporatiewereld het onderhoud van de installatietechniek opnieuw definieert en uitbesteedt,” zegt Herman van Heusden, directeur van Bonarius Bedrijven. “En deze overeenkomst zegt vooral veel over het vertrouwen dat Rochdale heeft in onze aanpak van het onderhoud, een aanpak waarbinnen ons geavanceerd systeem van beheer op afstand (boh) een centrale positie heeft.”

Het boh-systeem van Bonarius – het installatiebedrijf spreekt zelf over ‘Bonarius op Afstand’ – is nauwelijks vergelijkbaar met boh-systemen van andere aanbieders. Dankzij de toevoeging van een

decision making unit (dmu) aan het systeem is Bonarius in staat om het onderhoud volledig af te stemmen op de technische staat van de ketels. Om het juiste moment voor preventief onderhoud te kunnen bepalen, analyseert de boh-software dagelijks duizenden data die de ketels versturen. Niet de kalender maar de onderhoudsstaat bepaalt dus het moment waarop preventief onderhoud plaats moet hebben. Met het in eigen beheer ontwikkelde systeem heeft Bonarius een flinke voorsprong op de concurrentie.

Prestatie-overeenkomst

Rochdale kan 24 uur per dag onze data van het boh-systeem raadplegen en die verwerken in de eigen managementrapportage. “Ons werk wordt daarnaast elke twee jaar gecontroleerd volgens een vooraf vastgelegde methode.”

Het feit dat Bonarius dankzij de data-analyse zelf het preventieve onderhoud kan plannen en zelf kan beslissen wanneer de ketel vervangen moet worden, maakt het onderhoud uiterst efficiënt. Storingen in de cv-ketels of onregelmatigheden zijn bij Bonarius vaak al bekend nog voordat de gebruiker er erg in heeft. Als de monteurs voor reparatie komen, weten ze exact wat er aan de hand is en kunnen ze zich daar op voorbereiden. Dit maakt een zeer efficiënte bedrijfsvoering mogelijk waardoor het installatiebedrijf scherp kon aanbieden. Het contract betekent voor Rochdale op jaarbasis een zeer aanzienlijke besparing. Van Heusden benadrukt overigens dat de prijs niet doorslaggevend is geweest.

Gerelateerde artikelen