Van oudsher zijn familiebedrijven toonaangevend in de techniek. Naast winst maken staan ook ander waarden centraal, zoals maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheid. Het boek schetst tien portretten van familiebedrijven met aandacht voor hun historie, drijfveren, innovatiekracht en maatschappelijke relevantie. Terwijl de politiek worstelt met de klimaatdoelstellingen, wordt in veel familiebedrijven al veel langer creatief gewerkt aan technische oplossingen. Asijee: “Het is daarom logisch dat we met ons vijftig jaar bestaan juist deze bedrijven in de spotlight willen zetten. Omdat zij de techniek tot een mooie sector maken om te werken. Omdat zij innovatie, techniek en passie weten te verenigen met de menselijke maat.”
Ruggengraat
Mariëtte Hamer is blij met dit nieuwe boek: “Wat we soms vergeten is dat 60% van de bedrijven in Nederland een familiebedrijf is. En familiebedrijven laten in tijden van crisis zien flexibel en betrouwbaar te zijn. Zij vormen de ruggengraat van de Nederlandse economie, maar in dit geval ook van de noodzakelijke energietransitie waar we voor staan. Vaak hebben familiebedrijven een lange geschiedenis met een maatschappelijk belang voor de regio. Generaties hebben er gewerkt en die verantwoordelijkheid naar de mensen toe voelt zo’n bedrijf ook sterk. Het vertelt een verhaal dat gehoord mag worden. En dat is wat in dit boek gebeurt.”
Onderschat
De familiebedrijven spelen ook in de gemeente en de regio een cruciale rol. Als werkgever én in het maatschappelijk leven. Het zijn bedrijven met loyale medewerkers die veelal lange dienstverbanden hebben. Die kracht en maatschappelijke relevantie worden echter nog te vaak onderschat. Sven Asijee: “In familiebedrijven spreekt niemand over winst en bonussen voor de top. Het gaat om de continuïteit en om het welzijn van medewerkers. Het team voelt als een familie en dat betekent medewerkers zich erkend voelen en zich kunnen blijven ontwikkelen. Dat is de kracht van het familiebedrijf.”
Bescheiden
Bescheidenheid en no-nonsense instelling maakt dat de ondernemers ‘gewoon’ hun werk doen. Niet teveel gedoe, gewoon recht door zee. Asijee vindt dat jammer: “Het zijn topbedrijven met een enorme technische kennis en innovatieve projecten. Ik ben verrast wat familiebedrijven voor elkaar krijgen maar ook wat hun rol lokaal is. Maar het zijn vooral vaak bescheiden ondernemers die doen en niet praten. Dat is jammer. Het is de hoogste tijd om de bescheidenheid van zich af te schudden.” Het boek Van waterpomp naar warmtepomp slaagt hierin.