Werd je voorheen gebeld voor een installatie of reparatie, tegenwoordig moet je met een goed en compleet advies komen, voor liefst de laagste prijs.
Dus niet meer “binnenlopen, je ding doen en weer weg” maar uitgebreid het gesprek aangaan, het juiste advies geven op een manier die de klant snapt, met onder de streep een aantrekkelijke prijs.
Waar het eerst ging om “geen vieze voeten op de trap” gaat het nu om de juiste vaardigheden in het klantencontact. En niet alleen de buitenwereld is veranderd, ook bedrijven in de installatie branche zijn veranderd.
Het aantal oudere vakmensen neemt toe en het aantal jongeren dat “technisch” aan de slag gaat is sterk afgenomen. Niet zo erg, denkt u misschien, want de oudsten zijn toch de wijsten. Klopt, maar de jongsten zijn de slimsten!
In díe zin, dat zij recent kennis hebben opgedaan en gevormd zijn in een tijd die heel anders is dan de tijd van weleer. Daarbij hebben alle gadgets, ingewikkelde telefoons en het gamen ook een voordeel; die jongens hebben de hedendaagse snufjes supersnel door.
Een ideale combinatie dus; samenwerking tussen “een bak met ervaring” en “een groene wijsneus”.
Maar het vraagt wel wat van je… Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die niet alleen hard werken aan technische ontwikkeling, maar nét zo hard werken aan ontwikkeling op het gebied van bedrijfsvoering en vaardigheden van de medewerkers, de beste resultaten boeken.
Ontwikkeling op het gebied van samenwerken, leiding geven en het voeren van adviesgesprekken is van groot belang want hier valt de winst te behalen.
Zorg dat u erbij bent en ga aan de slag! Neem uw bedrijf en de mensen die er werken onder de loep en kijk wat er beter kan. Vul de gereedschapskist aan met “soft-skills” ; die zijn namelijk niet alleen voor softies. Want ja! Tegenwoordig gaat het ook dáár om!