Dat is één manier om met tegenslag om te gaan: je kont in de krib gooien en roepen dat het moet blijven zoals het is. Niet dè manier waarop innovaties geboren worden trouwens… Je kunt heel hard roepen dat er nooit iets mag veranderen. Je kunt natuurlijk ook kijken waar de kansen liggen.
Innovatie?
Zou de exploitant van de bierfiets zijn fietsen bijvoorbeeld in kunnen gaan zetten voor installateurs die in de binnenstad actief zijn? Of is dit een heel erg gekke gedachte? Je hebt vast nog nooit bedacht om op de fiets een CV ketel te gaan vervangen of domotica te installeren. Want hoe krijg je je spullen mee op de fiets? En ook als je met z’n tweeën of drieën bent, dan wordt dat probleem echt niet kleiner. Maar wat als…
Makkelijk toch?
Zeker in de binnenstad wil het nog wel eens een gedoe zijn met parkeren. Heb je wel eens last van smalle straatjes. En in zo’n bierfiets kan je een hoop meenemen en met de hele groep in één keer er heen rijden.
Serieus?
Ok, misschien is de markt voor installateurs die op de fiets naar een klus gaan wel wat minder groot dan toeristen die bier willen drinken. Dus voor de exploitanten van de bierfietsen zal het niet de enige oplossing zijn. Maar wil je onderscheidend zijn en op de lange termijn succesvol blijven, dan moet je innoveren en dan moet je bereid zijn dingen echt serieus anders aan te pakken. Dus als installateur moet je nadenken over welke innovaties je wilt toepassen. En dat houdt niet alleen in dat je het nieuwste type CV ketel ophangt, maar dat ook je bedrijfsvoering laat zien dat je innovatief bezig bent.
Ben jij bereid het echt anders te doen?
Ik daag je uit om eens met een andere bril naar jullie bedrijfsprocessen te kijken. Als een installatie ingeregeld moet worden, heb je dan zoveel spullen nodig dat je met de bestelbus er heen moet? En als het niet op de fiets kan, kan het steeds vaker op afstand. In de ICT is het al heel normaal dat de server op afstand wordt beheerd. Onderscheid je nu nog door hier een speerpunt van te maken bijvoorbeeld.