Bedrijfswagens: wie rijdt waarin en waarom?

Bedrijfsauto’s zijn er in soorten en maten. Waarom kiest een installateur nou voor de bus waarin hij rijdt? Moet het mooi zijn? Praktisch? Groot? Degelijk? Comfortabel? Zoveel installateurs, zoveel antwoorden…

Landrover Defender

Mark van Gameren, eigenaar van Van Gameren Elektra in Zwolle, rijdt in een Peugeot Partner. “Daar past alles in wat ik nodig heb”, zegt hij. “Door de soms beperkte ruimte neem ik nooit meer spullen mee die echt nodig zijn. Uit ervaring weet ik dat door drukte en tijdgebrek de bus snel een opslagplaats wordt, in plaats van een nette bedrijfsbus waar je alles snel in kunt vinden. Ik ben dus blij met deze kleine auto!” Van Gameren laat weten dat hij voor de looks en het gedroomde avontuur liever in een Landrover Defender rond zou rijden. “Dat is mijn droomauto. Maar ik vrees dat het voor mijn werk toch niet echt praktisch is.”

Gunstig energieverbruik

Overbeek Hijink Installatie & Techniek laat weten dat ze net vijf nieuwe Peugeot Partners en één Peugeot Expert aangeschaft heeft. Waarom? “Deze bedrijfsauto´s hebben een representatief uiterlijk, een goede veiligheidsuitrusting en een gunstig energieverbruik.”

Misschien naar elektrisch

“Ik ben begonnen als ‘Klussenier’ en daar hoorde een Renault Trafic bij”, zegt Gerard Berends van het gelijknamige kleinbouw- en klusbedrijf in Twello. “Ik kon deze bus overnemen toen ik voor mezelf begon, en hij bevalt me goed. Ik kan er niet in staan, maar de meeste grote dingen die ik moet vervoeren, passen er wel in. Waarschijnlijk ga ik voor hetzelfde merk en type als ik aan een nieuwe bus toe ben. Ik maak dus nooit lange ritten, want mijn klanten zitten allemaal in de Stedendriehoek, Deventer – Apeldoorn – Zutphen. Misschien kies ik dus wel voor elektrisch tegen die tijd.”

Goede wegligging

Wie in de omgeving van Valkenswaard woont, is ‘de mannen van Verspeek’ vast wel eens tegengekomen. Ze staan namelijk prominent afgebeeld op de bedrijfsbussen van het installatiebedrijf. Zaakvoerder Martijn Verspeek: “Als de auto’s waar we tot voor kort in reden iets zwaarder geladen waren, dan dweilden ze bij wijze van spreken over de weg. Wij zijn daarom aan het overstappen naar de Ford Transit Custom. De servicemonteurs en de lekkage-detectiemannen rijden veel kilometers, en dat in weer en wind. Een goede wegligging is dus belangrijk. Ik wil dat mijn monteurs een goede auto ‘onder hun kont’ hebben, zoals we dat hier in Brabant zeggen.”

Gerelateerde artikelen