Op haar twaalfde ging Martine naar de technische middelbare school. Ze was het enige meisje tussen 700 jongens. ‘Ik was een doener en wilde graag met mijn handen werken. Ik koos voor de richting installatietechniek. Niet heel gek misschien, want mijn vader had een installatiebedrijf. Toen ik klaar was met de opleiding heb ik een tijd voor een baas gewerkt. Ik reed rond in een bedrijfsbus en deed allerlei klussen. Een paar jaar later zijn mijn vader en ik samen een showroom begonnen. Bij sanitair komen techniek, creativiteit en mooi zichtwerk samen. Van verkopen wisten we allebei niks, maar we waren enthousiast en hadden heel veel liefde voor het vak. De start van de showroom viel samen met het begin van de crisis. Dat betekende dat ik echt moest knokken om het van de grond te krijgen. Ik heb in die periode geleerd wat ondernemen is. Je moet de beste willen zijn en daar helemaal voor gaan, dat is mijn overtuiging.’
De klant centraal
Een van de dingen die Martine zich realiseerde, is dat de klant centraal moet staan. ‘Ik vroeg me af hoe het zou zijn als ik bij mezelf aan tafel zou zitten. Zou ik een badkamer bij mij kopen?’ Ook een eigen ervaring met een grote aankoop, maakte haar duidelijk dat aandacht voor de klant heel belangrijk is. ‘Na lang sparen kocht ik een auto. Ik betaalde er een flink bedrag voor. Ik denk wel dat de garagehouder blij was dat ik de auto kocht, maar ik hoorde daar niets over. Geen bedankje of compliment. En geen interesse achteraf: hoe bevalt de auto, rijdt hij lekker? Niets. Toen dacht ik: dat kan ook anders. Zo kwam ik op het idee van de badkamerverjaardagen. Elke klant krijgt op de verjaardag van zijn badkamer een badeendje opgestuurd met een handgeschreven felicitatie en daarbij de vraag: bevalt de badkamer nog? en kunnen we nog iets voor je betekenen? Daar krijgen we zoveel leuke reacties op! Mensen sturen foto’s van de eendjes en … ze bevelen ons aan bij vrienden en familie. Zo’n actie is niet duur en niet moeilijk, maar het doet enorm veel.’
Kitnaad en sloopwerk
Tegenwoordig trekt Martine haar overall nog maar af en toe aan. ‘Ik voer hier en daar reparaties uit, vernieuw een kitnaad, sluit een kraan aan, en leef me soms uit bij sloopwerk. Ons team bestaat uit vier mensen: twee vrouwen en twee mannen, en samen kunnen we alles. Wij willen als team iets gaafs maken. De mannen doen het installatiewerk, maar ze zitten in het adviestraject al aan tafel. Zo weten ze al meteen wat de wensen van de klant zijn en hoe die het beste uitgevoerd kunnen worden. De vrouwelijke adviseurs hebben geen technische achtergrond, maar door mee te lopen en overal bij betrokken te worden, weten ze toch een heleboel. En wat ze niet weten, dat vragen ze. Communicatie is dus cruciaal.’
Buslading basisschoolmeisjes
Martine is vol passie over haar bedrijf en over sanitair en installatie in het algemeen. Ze zet zich in om meer meiden warm te krijgen voor de branche. De middelbare school waarop ze zat, ’t Gilde in Gorinchem, organiseert meidendagen en Martine is er een aantal jaren meidencoach geweest. Een paar weken geleden ontving ze nog een buslading basisschoolmeisjes in de showroom. ‘Ze hebben een rolmodel nodig aan wie ze vragen kunnen stellen. Op de school zitten dit jaar twintig meiden. Er zit schot in!’