Adverteren via Google

Erik op 13 februari 2015 | 3 minuten leestijd
Vroeger was er de Gouden Gids. Tegenwoordig maakt 98 procent van de Nederlandse internetgebruikers regelmatig gebruik van zoekmachines, waarbij Google de absolute favoriet is. Om klanten te behouden en te trekken, is het voor u als installateur dan ook essentieel om een goede positie in de Google zoekresultaten te verwerven. Dit kan onder meer door te adverteren via SEA: ‘search engine advertising’.

Adverteren op Google kan via Google Adwords. Google advertenties worden bovenaan en rechts van de organische (‘gewone’) zoekresultaten getoond en worden met ‘Adv’ of ‘Advertenties’ aangeduid. Net als voor advertenties in andere media of op televisie, betaalt u voor uw plaats bovenaan de zoekresultaten. Het grote voordeel is dat u direct resultaat hebt: staat uw advertentiecampagne live, dan wordt hij onmiddellijk getoond.

U kunt de advertentiecampagne helemaal zelf instellen en beheren met de tool ‘Adwords campagnebeheer’. U kiest de zoekwoorden (‘keywords’) uit die voor uw installatiebedrijf belangrijk zijn en bepaalt vervolgens het advertentiebudget, dat u wenst te besteden om op deze keywords getoond te worden. U betaalt de prijs die voor een klik op het keyword gevraagd wordt (‘CPC’: ‘cost per click’). Deze prijs is niet alleen afhankelijk van de populariteit van het gekozen keyword, maar ook van de kwaliteit van de advertentiecampagne en uw website in het algemeen.

Het nadeel van advertenties op Google

Hoewel ze helemaal bovenaan de lijst staan, klikt lang niet iedereen op de ‘gesponsorde links’. En van wie wel doorklikt naar uw website, klikt de overgrote meerderheid vaak alweer snel weg (‘bounce rate’). U betaalt dus wel voor het bezoek, maar omdat de bezoeker vervolgens niets doet – geen contact opneemt of een offerte aanvraagt – levert deze investering veelal weinig op.

Google biedt daarom steeds meer innovatieve mogelijkheden om advertenties specifiek te richten op uw doelgroep. Zo kunt u de campagne diversifiëren naar plaats, tijd en gebruikt apparaat (pc, tablet, smartphone), aanvullen met ‘extensies’ en met producten en productprijzen adverteren. Dit alles biedt meer mogelijkheden en kansen maar impliceert ook dat u flink wat tijd moet besteden om de advertentiecampagne goed te optimaliseren.

Sowieso moet u ervan uitgaan dat u een Google Adwords-campagne nauwgezet moet bijhouden, evalueren en eventueel bijsturen, wil u optimaal rendement behalen uit de investering. Voor installateurs die de tijd en de knowhow die hiervoor nodig is, ontberen, zijn er tal van SEA-specialisten, die u hiervoor kunt inschakelen.

Gerelateerde artikelen