De ACEA, T&E en BEUC doen hun oproep in een open brief gericht aan de Europese Commissie. De partijen pleiten voor het stellen van ambitieuze doelstellingen per EU-lidstaat voor de uitrol van laadinfrastructuur. Dit zou een sterk signaal sturen naar consumenten dat het aantal laadpalen op peil blijft bij de snel stijgende verkoop van elektrische voertuigen in de EU.
Ook geven dergelijke doelstellingen zekerheid aan zowel de automotive-industrie, netbeheerders, aanbieders van laadinfrastructuur en transportbedrijven. Daarnaast verwachten ACEA, T&E en BEUC dat de doelstellingen leiden tot een miljoen nieuwe banen op het continent, en de EU kan helpen het behalen van klimaatdoelstellingen.
Simpele en eerlijke rekenmethode
De organisaties pleiten voor een simpele en eerlijke rekenmethode voor het stellen van doelstellingen per lidstaat. Hierbij moet onder meer de beschikbaarheid van private laadfaciliteiten in acht worden genomen. Ook pleiten de organisaties ervoor het aantal publiek beschikbare laadpalen mee te laten groeien met het aantal elektrische voertuigen op de openbare weg.
ACEA, T&E en BEUC roepen de EU op de groeiende behoeften van eigenaren van elektrische voertuigen met geen of beperkte toegang tot private laadmogelijkheden te adresseren, evenals die van elektrische taxi’s en vervoersdiensten. Dit door het stellen van doelstellingen voor snelle en supersnelle laders in stedelijke gebieden. Ook zou een doelstelling van zo’n duizend waterstoftankstations in 2029 moeten worden gesteld.
‘Breed beschikbare oplaadmogelijkheden nodig’
“Als we serieus zijn over de opwarming van de aarde moet elektrificering snel gaan. Om de transitie te versnellen hebben we breed beschikbare en eenvoudige laadmogelijkheden nodig. Niet alleen in Noorwegen en Nederland, maar in heel Europa. Het stellen van doelstellingen voor laadinfrastructuur per land is een goede manier om dit te realiseren en de Europese Commissie zou hier niet langer terughoudend mee moeten zijn”, zegt William Todts, executive director bij T&E.
Oliver Zipse, president van ACEA en CEO van BMW: “Europese autofabrikanten drijven de transitie naar e-mobiliteit en overtreffen elkaar met het lanceren van nieuwe elektrische voertuigen. Het succes van deze inzet wordt echter serieus bedreigd door de vertraagde installatie van laadinfrastructuur in de EU. De Europese Commissie moet snel actie ondernemen en bindende doelstellingen stellen voor de uitrol van laadinfrastructuur in lidstaten. Anders staan zelfs de huidige doelstellingen voor de strijd tegen klimaatverandering onder druk. Naast publieke laadinfrastructuur moet ook meer nadruk worden gelegd op laadinfrastructuur op werk en thuis.”
‘Praktische bezwaren aanpakken’
Monique Goyens, algemeen directeur bij BEUC, voegt toe: “Het laden van een elektrisch voertuig moet net zo eenvoudig zijn als het voltanken van een voertuig met verbrandingsmotor. Voldoende – en gemakkelijke – laadinfrastructuur is de snelle route naar consumentenvertrouwen en de omarming van elektrische voertuigen. Beleidsmakers zouden daarom praktische bezwaren moeten aanpakken, zoals het weergeven van laadtarieven in prijs per kilowattuur en toelaten van algemeen beschikbare betaalmiddelen.”
ACEA, T&E en BEUC pleiten in de open brief ervoor Europese richtlijnen op het gebied van laadinfrastructuur om te zetten in Europese wetgeving. Dit helpt volgens de organisaties bij de harmonisatie van onder meer laadstandaarden, betaalmethodes, transparantie op het gebied van tarieven en onderhoud op de Europese markt. Ook kan wetgeving helpen bij een snelle implementatie van nieuwe doelstellingen. EU-lidstaten moeten een richtlijn omzetten in nationale wetgeving, een proces dat jaren in beslag kan nemen en daarmee voor vertraging kan zorgen.
Te ambitieuze Europese doelstelling
Het is niet de eerste keer dat wordt opgeroepen tot meer actie op het gebied van laadinfrastructuur. Zo publiceerde de EU eind 2020 het Sustainable and Smart Mobility Package, waarin 30 miljoen emissieloze voertuigen op de Europese wegen in 2030 als doelstelling wordt gesteld. ACEA stelde in december dat deze doelstelling ver van de realiteit staat.
Zo waarschuwt de organisatie dat het aantal emissieloze voertuigen in slechts tien jaar tijd moet vervijftigvoudigen om dit te realiseren. Ondanks investeringen van de industrie in emissieloze voertuigen en het groeiende marktaandeel hiervan zijn volgens ACEA niet de juiste omstandigheden beschikbaar om een dergelijke grote sprong te maken. ACEA riep de Europese Commissie op zijn ambitieniveau voor het uitrollen van laadinfrastructuur af te stemmen op zijn ambitie om de CO2-emissies van voertuigen terug te dringen en sprak van een mismatch.