Volgens Egas werd een vakman in het verleden vooral aangeraden door mensen uit het eigen netwerk van jouw klant. Mond-op-mond reclame was essentieel. Doordat het internet een steeds belangrijkere rol krijgt, wil en kan de consumenten veel kritischer zijn bij het selecteren van producten en diensten. Reviews zijn daarbij een veel gebruikt middel.
Zes tips hoe jij als installateur daar op kan inspelen.
1. Online vindbaar zijn
Werkspot deed onlangs onderzoek naar het belang van reviews in de zoektocht naar een goede vakman. Aan het begin van 2016 gebruikte de helft van Nederland reviews om een vakman te vinden. Een jaar later is dat percentage gestegen met zes procentpunten naar 56 procent. Bijna driekwart geeft daarbij aan dat reviews zeker zwaar meewegen bij het maken van hun beslissing. Uiteraard blijft mond-op-mond reclame van belang, maar de kracht van een goede review mag volgens het onderzoek niet worden onderschat. Voor de consument is het handig om te checken of anderen vinden dat de vakman betrouwbaar is en een goede kwaliteit levert. Een bedrijfswebsite kan helpen om betrouwbaar over te komen, want vindbaarheid wordt belangrijk geacht. Foto’s van een vorig project en een visitekaartje kunnen jou helpen bij de zichtbaarheid en betrouwbaarheid.
2. Kwaliteit boven een goede prijs
Het is onzin dat consumenten altijd kiezen voor de laagste prijs. In sommige gevallen gaat dit uiteraard op, maar klanten zijn steeds meer bereid om te kiezen voor een goede kwaliteit en betrouwbaarheid en willen daar ook voor betalen. Als jij als vakman als betrouwbaar wordt gezien en goede kwaliteit levert, kan het in jouw voordeel werken. Eventueel kan ook de prijs op termijn omhoog.
3. Vraag om een review
Het klinkt vaak oneerbiedig en misschien brutaal, maar vraag jou tevreden klant om een review achter te laten. Zeker nu blijkt dat een online reviews klanten over de streep kan trekken, is het belangrijk dat je vindbaar bent. Een tevreden klant wil daar (bijna) altijd wel aan meewerken. Overigens doen zij niet alleen jou daar een plezier mee, maar ook andere consumenten die eventueel twijfelen.
4. Maak het jouw klant makkelijk
Maak het jouw klant makkelijk. Kom na een uitgevoerde klus niet met een enquête van twintig minuten, maar stuur jouw klant na afloop een link waar ze eenvoudig en snel een review kunnen achterlaten. Door middel van een link komen ze direct op de juiste pagina en zullen eerder geneigd zijn om hun mening achter te laten. Daarbij is het wel belangrijk dat iedereen dezelfde vragen beantwoord om de reviews overzichtelijk te houden. Daar hecht de consument veel waarde aan.
5. Maak foto’s
Iedereen houdt van foto’s waar een verandering wordt laten zien. Zo zag de badkamer er eerst uit en die is het resultaat nadat de vakman is geweest. Het geeft een goed beeld van jouw kwaliteiten als vakman. Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden.
6. Klant komt naar jou toe
Nu de crisis voorbij is, is het binnenhalen van nieuwe klanten minder lastig. Er is immers werk genoeg. Geniet van die tijd, maar investeer direct ook in de toekomst. Mochten er weer een mindere tijden komen, is het handig dat jij hebt gewerkt aan jouw (online) visitekaartje. Wanneer jij goed zichtbaar bent en goede reviews hebt ontvangen, ben je ook zichtbaar als de vraag minder wordt. Goede kwaliteit wordt altijd beloond.