Dit jaar waren er 175 projecten te bezoeken. De voorzitter van Bouwend Nederland, Maxime Verhagen verrichtte de openingshandeling en sprak: “Bouwers maken Nederland mooier en beter. De 175 locaties staan symbool voor de duizenden plekken waar we bouwen, verbouwen en onderhouden. Veel mensen grepen deze kans aan om achter de schermen te kijken bij de A2 bij Maastricht, de Penitentiaire Inrichting Zaanstad, de A’dam Toren Amsterdam, OV Terminal in Arnhem, en de Noord-Zuid-lijn in Amsterdam.
Fietsenstalling Deventer
Ook de nieuwe fietsenstalling in Deventer was een “Dag-van-de-Bouw-locatie”. In de ochtend liep het nog geen storm vanwege de regen. Wie het er toch op waagde kreeg koffie, kon de bouwplannen op grote prikborden bekijken en werd rondgeleid door de in aanbouw zijnde fietskelder. Daar is straks plaats voor een kleine vierduizend fietsen. Om de kelder te realiseren is een bouwkuip gemaakt waarin onderwaterbeton is gestort. De ruwbouwfase is achter de rug en de afbouw is in volle gang. De oplevering staat voor eind 2015 gepland. Tijdens de Dag van de Bouw werden foto’s van het hele bouwproces op de kale betonnen muren geprojecteerd. Heel wat bezoekers blijven een tijdje kijken en zijn onder de indruk.
Beveiligingsplan
Installatiebedrijf Assink-Weustink uit Raalte legt alle technische installaties aan. Het gaat om elektrotechnische installaties zoals verlichting en cameratoezicht. Directeur Herman Tibben van Assink-Weustink licht toe: “Er komen twintig camera’s te hangen die worden geïntegreerd in het hele beveiligingsplan van het stationsgebied. De werktuigkundige installaties bestaan uit verwarming, ventilatie en riolering. Tibben: “Onder de in- en uitritten installeren we vloerverwarming, op aanraden van de Fietsersbond. Normaal gesproken wordt op dergelijke plekken zout gestrooid, maar door de vloerverwarming krijgt sneeuw en ijs geen kans en kan er dus geen gladheid op kan treden. Riolering is vooral hemelwaterafvoer en de afvoer van een toilet. De benodigde ventilatie is minimaal omdat het om fietsen gaat. Brommers en scooters worden boven / buiten geparkeerd dus er is geen sprake van uitlaatgassen. Voor ons is dit project niet zo spannend, maar het is voor Deventer natuurlijk heel prettig dat deze grote stalling gerealiseerd wordt. Wij zijn blij dat we er een bijdrage aan kunnen leveren.”